In topsport wordt de atleet getraind om zich te focussen op zijn taak, zoals het nemen van de penalty op een bepaalde manier, of het precies goed raken van de bal (cirkel 1 van aandachtscirkels van Eberspächer), en niet afgeleid te worden door de druk van de verwachtingen van het publiek en de sponsoren, of door de angst fouten te maken of te falen (aandachtscirkels 3, 4 en 5). Deze gerichte ondersteuning is er doorgaans niet voor de advocaat, consultant, accountant of andere professionele dienstverleners. Dit, ondanks het feit dat de druk waaronder deze professionals werken in veel opzichten vergelijkbaar kan zijn. De prestaties van het individu en van de organisatie lijden daaronder, ook als mensen wel tegen de druk bestand (lijken te) zijn.
Door de versnelling van de economie, het inmiddels gangbare 24/7 verwachtingspatroon en het continu op hoog niveau moeten presteren, is de druk in de afgelopen jaren steeds verder opgelopen. Onze manier van werken is alleen niet veranderd. Je kunt met de druk omgaan, of (nog) niet. Zo niet, dan is er natuurlijk hulp. Die hulp is meestal gericht op het sterker en veerkrachtiger maken van het individu. Dat is belangrijk, maar als het systeem waarbinnen dat individu functioneert gelijk blijft, blijft ook het risico op suboptimale prestaties en verzuim onverminderd groot.
De negatieve gevolgen van structurele stress liggen niet alleen op het vlak van (mentale) gezondheid, maar ook op een afname van creativiteit, innovatiekracht en het vermogen samen te werken. Er is ongelooflijk veel te winnen op dit vlak én die winst is binnen handbereik voor wie het aan wil.
De negatieve effecten van chronische stress nemen toe: het werken onder continue druk schreeuwt inmiddels om een gerichte en effectieve benadering. Die aanpak bestaat uit twee dimensies: 1. professionals moeten in staat worden gesteld zowel de fysieke als de mentale effecten van stress (beperkende gedachtenpatronen) te herkennen en om te buigen en 2. de werkomgeving moet erop gericht zijn de professional duurzaam en op hoog niveau te laten presteren. Dat betekent een overzichtelijke maar fundamentele verandering met twee kenmerken: truth én dare.
TRUTH: vertel mensen, van meet af aan, het eerlijke verhaal over 1. wat ze kunnen verwachten op het vlak van stress (bronnen en effecten), zeker ook om te voorkomen dat mensen denken dat ze de enigen zijn die daar tegenaan lopen, en 2. wat er wel én niet van ze gevraagd wordt.
DARE: heb de moed te institutionaliseren dat mensen het gesprek aangaan over het omgaan met druk en gebruik de uitkomsten om te verbeteren: 1. deel ervaringen met elkaar, op verschillende niveaus binnen de organisatie, om van elkaar te leren (iedereen heeft hiermee te dealen) en om bij te sturen waar stressoren voortkomen uit de manier van (samen)werken en 2. ga in gesprek met cliënten over wat hoogwaardige dienstverlening vereist. Het zijn gesprekken die nodig zijn om als organisatie op nog hoger niveau te gaan presteren en om de bewustwording te vergroten: wat vraagt topsport van mensen en wat is daarvoor nodig.
Het is mijn missie dit belangrijke onderwerp op de kaart te zetten. Uit ervaring weet ik hoe werken onder druk eruit ziet: ik ken de mooie, dynamische en uitdagende aspecten en ik heb ook de eenzame en meer donkere kant gezien. Die donkere kant verdient dringend aandacht. Er is een veel betere en duurzame weg, die ik op basis van mijn persoonlijke en ruime ervaring als professional heb kunnen uittekenen. Als ik kan helpen met het concreet maken van een gerichte aanpak, aarzel dan niet contact op te nemen (https://corepeople.nl/lets-talk/). De plannen liggen klaar.