Het stellen van doelen vergroot de kans om dingen voor elkaar te krijgen aanzienlijk. De reden hiervoor is dat het stellen van doelen ervoor zorgt dat onze hersenen zich richten op wat belangrijk voor ons is. We zien kansen en bedreigingen die gerelateerd zijn aan onze doelen en worden minder afgeleid door andere zaken. Helaas is niet ieder doel even effectief. Doelen die de beste resultaten opleveren zijn concreet, uitvoerbaar, strategisch en relevant, d.w.z. afgestemd op de bestaande omstandigheden, behoeften en ambities. Om dergelijke doelen en de bijbehorende acties te formuleren, is tijd om na te denken essentieel alsook de kwaliteit van het denkwerk.
Concrete uitvoerbare doelen
De eerste succesfactor van een effectief doel is hoe tastbaar het doel is. Algemeen geformuleerde abstracte doelen – “ik wil de omzet verhogen”, “ik wil een betere people manager worden”, of “ik wil stress reduceren” – werken niet of zeer beperkt. De reden hiervoor is dat het voor onze hersenen bij een abstract doel minder duidelijk is wat voor ons belangrijk is en dus waar ze op moeten letten. Een concreet en uitvoerbaar doel, waarbij duidelijk is wat we willen en wat daarvoor nodig is, is wat onze hersenen nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen. Een voorbeeld van een dergelijk doel zou het volgende zijn.
“Ik wil de diensten die we leveren aan elk van onze top X cliënten diversifiëren door binnen de komende 6 maanden ten minste één andere dienst aan ons huidige aanbod toe te voegen, door middel van maatwerk voor elke cliënt, bestaande uit (i) cliëntbezoeken in de komende 3 maanden met collega’s van andere afdelingen en/of uit andere jurisdicties, geselecteerd op basis van hun werkzaamheden voor andere cliënten met vergelijkbare activiteiten, en (ii) het organiseren van een rondetafelgesprek over 4 maanden op een op basis van de huidige marktontwikkelingen Y waarvoor we oplossingen hebben ontwikkeld die relevant zijn voor deze cliënten.”
Strategische doelen afgestemd op de bestaande omstandigheden, behoeften en ambities
De tweede belangrijke factor die een doel effectief maakt, is de kwaliteit van de informatie die wordt gebruikt als basis om het doel en de acties te formuleren. De kwaliteit en effectiviteit van een doel is afhankelijk van (a) het in kaart brengen van alle relevante omstandigheden, inclusief de marktomstandigheden en wat de markt vraagt en wat de behoeften en strategische prioriteiten van het bedrijf zijn of zouden moeten zijn, en (b) het hebben onderzocht van de beschikbare opties, bedreigingen en benodigde middelen om de gewenste resultaten te bereiken. Aan de hand van een overzicht van (a) en (b) kan bepaald worden welke van de beschikbare opties de onderneming het beste dient. Deze optie kwalificeert als het na te streven doel.
Coaching – maak tijd voor kwalitatief hoogwaardig denkwerk
Iedere zoveel weken 1,5 tot 2 uur investeren in hoogwaardig denkwerk met een coach zullen de moeite waard zijn. De druk van de dagelijkse gang van zaken kan ertoe leiden dat wat urgent is voorrang krijgt ten koste van wat echt belangrijk is, of het verschil tussen de twee niet duidelijk is. Een coach zorgt ervoor dat er voldoende tijd wordt besteed aan het in kaart brengen van wat belangrijk is en aan het formuleren en behalen van de bijbehorende doelen.
Om een effectief en relevant doel te stellen, moeten we actief onze hersenen doorzoeken om alle relevante informatie te verzamelen en een beeld te schetsen van alle beschikbare opties, bedreigingen en vereiste middelen. Pas daarna kan de beste optie worden gekozen, kan het doel worden geformuleerd en kunnen de acties en tijdlijnen worden bepaald. Dit vereist gericht en kwalitatief hoogstaand denkwerk. De kwaliteit van de uitkomst van dit proces neemt aanzienlijk toe als een andere persoon gecommitteerd is aan die taak en vragen stelt die uitnodigen om een minder betreden pad op te gaan en die tot nieuwe ideeën leiden. Dit is wat een coach doet en waarom coaching een waardevol onderdeel vormt van het succes van elke leider.